Geng Aku

Saturday, December 17, 2011

Bila Bulan Di Pagari Bintang 4


# 4
            Suasana di bilik itu tetap sama, bingit dan menggila dengan dentuman yang entah apa dari speaker di atas meja itu. Lagu-lagu silih berganti menemani dirinya yang kesunyian. Namun  malam itu agak berbeza. Seperti selalu, dia hanya membuat muka ketat yang langsung tidak berekspresi yang semestinya tidak mencerminkan sebarang motivasi. Namun hari ini wajahnya dihiasi senyuman yang terlebih gula batu dan gula tebu. Mujur Hadi masih di kampung, jika tidak pasti dia akan dituduh gila.

            Matanya sedang asyik ditala ke arah laptopnya. Namun sesekali telefon bimbitnya berirama menandakan ada mesej yang masuk. Apabila dia selesai membaca mesej yang diterimanya, sekali lagi senyuman dibibirnya mula menguntum. Memang sah dia gila!

+++
           
            “ Kau rindu aku tak time aku tak ada kat sini? Mesti hari-hari kau teringat kat aku je kan? Maklumlah, aku kan housemate kau yang paling sweet, ye tak?” Hadi kelihatan ceria ketika sibuk menghidangkan nasi yang dibawa dari rumahnya itu.

            JJ seperti biasa tetap dengan riak wajah bersahajanya. Dia sudah kembali normal, gilanya sudah hilang!

“Buat apa aku nak rindukan kau, baik aku rindukan Puteri Gunung Santubong ke, kalau aku bernasib baik, cukup bulan boleh buat bini. Kalau rindukan kau apa aku dapat, buat rugi saham negara je lah!” JJ membalas.

Rahang Hadi jatuh. Dia seperti bermimpi, ini kali pertama JJ bergurau sejak dua tahun mereka serumah. “ Weh, kau demam ke JJ?” hanya itu yang mampu terkeluar dari mulutnya.

“Dah ni apa kes pulak tiba-tiba nak kata aku demam ni? Aku ada nampak macam orang yang kena sawan ke? Kau pun satu, muka macam nampak jin atas kepala aku ni kenapa?” JJ kelihatan bingung.

            “Mana aku tak pelik, kau tu macam robot tau tak, ni apa kes tiba-tiba dah pandai menjawab ni? Aku tinggalkan kau taklah lama mana, tapi tiba-tiba hari ni pandai pulak kau bergurau ye. Kau ada tersampuk jin ke? Kejap lagi aku bawak kau jumpa tok bomoh nak?”

            “Ish kau ni, karang ada jugak aku suap dengan pinggan ni. Aku diam salah, bercakap salah, ni yang buat aku rasa nak nangis ni.”  JJ mencebik.

            “Alololo, dah la hari ni kau terlebih mesra alam, ni dah pandai pulak nak merajuk! Aku patut bagi tau orang-orang Malaysia Book of Records la, biar satu Malaya terkejut bila tahu kau dah jadi manusia balik” ketawanya pecah

            “Hai kenapa pulak satu Malaya nak terkejut, habis sebelum ni aku apa, robot kucing ke sampai satu Malaysia nak terkejut? Aku macam biasa lah ni, mana ada lain.” JJ menafikan kebenaran fakta.

            “Kalau robot kucing tu aku dah kira bersyukur jugak lah, paling kurang dia cute. Tapi ni kau yang dulu stok-stok asimo tau, keras je. Orang buat lawak pun kau tak ada respon. Weh JJ, baik kau cerita dekat aku, apa yang jadi pada kau ni? Ada awek mengorat kau ye?”

            JJ hampir tersedak ketika mendengar kata-kata terakhir dari Hadi. “Ni kenapa pulak kau cakap ada awek mengorat aku ni? Kalau muka aku macam Takeshi Kaneshiro logik la jugak. Ni Osman Kering pun lagi hensem tau.” Mukanya sudah kembali bersahaja.

            “Ala dey, ada satu sebab je yang boleh buat seorang lelaki ni berpusing 180 darjah tau. Tak lain tak bukan, it’s definitely a girl. So tell me!” Hadi benar-benar ingin tahu.

            “Ish, main bedal je kau ni, no woman no cry la” Dia membela diri.

            “ Ok, we’ll wait and see. Jangan lupa tau JJ, no woman also man cry.”
           
       “Weh tukar la channel tu, kejap lagi MU lawan Liverpool la.” Dia berjaya mengalihkan topik perbualan. Tapi hanya untuk malam itu!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jejak Kasih