Geng Aku

Saturday, October 30, 2010

Renungkanlah wahai muslimin dan muslimah!

Ketika di sebuah gerai makan, saya berbual dgn salah seorang senior mengenai isu aurat.. "Apa pndgn abg tntg kes aurat?" tanya saya bernada selamba. "Hurm, mcm yg kita taw, bila bab aurat je, kita lbih menjurus kepada perempuan kan?" dia mnjawab dalam bentuk pertanyaan kembali.. Saya agak setuju dgn pndpt itu, tetapi saya sedar tersirat maksud disebalik kata-katanya. Itulah keistimewaan beliau, setiap kata-katanya sarat hikmah, kelebihan itulah yg membuatkan saya menghormatinya. "Saya tahu, jd adakah abg mahu katakan yg kita seakan-akan lupa tntang aurat lelaki, begitu ke?" Dia hanya tersenyum tidak mengiyakan tidak juga menafikan fakta..

Terdapat juga suatu ketika, saya terdengar seseorang berbicara tentang aurat wanita. "Kau tau, tadi aku tengok si limah tu, tak pakai tudung!! Eish, geli aku la, hipokrit giler, dalam kelas pakai tudung, tapi kat luar tak pulak, malu la macam nie" kata-katanya penuh semangat, hujahnya mengalahkan penceramah ulung negara, tapi sayang, cakap tak serupa bikin, dlm mengeluarkan keluhan hatinya itu, dia hanya memakai "boxer" dan tidak berbaju.. Jadi patutkah dia menegur wanita itu tadi sedangkan dia juga tidak menutup aurat? Wahai lelaki, auratmu bukan hanya pusat dan lutut, tetapi dari pusat hingga kelutut..

Ada juga kisah seorang sahabat yg mahu mencari jodoh gadis yg bertudung labuh,alim serta solehah.. "Aku ni bukan apa, kalau boleh, nak lah cari bini yg alim2 mcm ustazah sikit.. Sejuk mata memandang nanti, aman rumah tangga.." Saya terdiam, sememangnya wanita solehah memang adalah sebaik2 pilihan.. "Eh, bukan ke kau dah ada girlfriend? Haritu yg korang berkepit kesana kemari tu bukan girlfriend kau ke?" tanya saya menduga.. "Eh kau nie, memanglah tu girlfriend aku, tapi takkanlah aku nak kawin dgn perempuan mcm tu, kau taw lah dia mcm mana kan, dah la seksi giler, semua orang dpt tgk body dia, takkan lah aku nak jadikan isteri perempuan yg mcm tu, rugilah aku nanti" nadanya selamba tanpa sebarang riak sesal. "Jadi kau tak sayang dia?" soalan kembali saya kemukakan.. "Erm, sayang? tak kot, aku sekadar nak enjoy je dgn dia,ala perempuan yg mcm tu, murah lah, buat apa nak buat bini, entah-entah orang lain dah pernah ratah tubuhnya, kita mana tahu zul", saya meneguk air liur, begitu sekali murahnya perempuan dimatanya.. "Aduhai sahabat, ceteknya pemikiranmu tentang dosa, mana tanggungjawabmu terhadap gadis itu wahai sahabatku?" saya bermonolog sendirian.

"Jadi kau katakan tadi kau mahu gadis yg solehah bukan?" Dengan serius saya merenungnya menantikan jawapan. "Eh, mestilah, takkan aku nak perempuan yg dah rosak".. "Baiklah, jika begitu kemahuan kau, aku sokong je, tapi kau tak kesian ke kat girlfriend kau tu? Dah puas kau ratah tubuhnya, kemudian kau tinggalkan dia pula?" Dia diam, mencari hujah mungkin. "Ala, esok2 adelah mamat2 baru yg nak kat dia tu, aku jamin la" jawabnya setelah lama berfikir. Dia mahukan jodoh yg solehah, yg baik, yg terjaga dari setiap segi hidupnya, tapi dirinya bukanlah sesoleh mana. Solat tidak dijaga, aurat tidak ditutupnya, percakapan tidak dijaganya, dan pandangan masih lagi meliar. Mungkinkah dia dapat mencari wanita solehah untuk menjadi isterinya? Bukankah lelaki yg soleh untuk wanita yg solehah dan begitu juga sebaliknya?

Duhai lelaki, dimanakah perananmu sebagai ketua dan pelindung wanita, jika dirimu juga tidak terjaga.. Wahai wanita, mahukah kamu lelaki yg hanya ingin melunaskan keinginan nafsu sewaktu bersamamu kerana auratmu yg tidak tertutup rapi itu? Renung2kanlah wahai muslimin dan muslimat yg ku kasihi!

Sejenak saya terfikir, sudah solehkah aku? Lalu, tangan ku tadah, dan hatiku berkata, "Ya Allah, solehkanlah aku."

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jejak Kasih