Geng Aku

Friday, October 29, 2010

Jangan sampai terlambat!

“Ape yg buat ko sedih nie?” aku bertanya ketika melihat dia menangis.. “Aku teringat kat mak aku lah,” jawabnya dalam sedu sedan yg semakin perlahan.. Aku berasa simpati, pasti dia rindu akan ibunya yg telah pergi..“Sabarlah, stiap yg hidup pasti akan pergikan? Kau doakanlah agar roh mak kau sentiasa aman disana man..” kataku separa memujuk..


“Aku tau yg kita pun akan mati, tapi aku rindu kat mak aku. Kau tahu, sewaktu hidupnya, dia selalu bercerita kisah2 dia time muda2 dulu kat aku, dulu aku bosan mendengarnya, kau tau jelah, org tua kan, balik2 dia cerikan kisah yg sama je, bukan skejap, kdg2 smpai dua jam tau!” Tapi sekarang aku rindukan kisah2 tu, kalaulah mak aku msih hidup skg nie, aku x kisah brape lama pun, aku sggup mendengar segala kisah2 mak aku tu.. Aku sgt2 rindukan suara mak aku” begitulah lafaz sesalan yg dihamburkan Aman..


“Rupa-rupanya mak aku dah tau kot, aku tntu akan rindukan segala cerita-cerita dia tu, sebab tu lah dia x pnah hnti2 ceritakan kisah yg sama. Kau untung zul, kau masih ada mak, ada ayah, aku dah xde sesapa lg dah..” Kata-kata aman sememangnya menusuk kalbu.. “ Ya Allah, aku selalu mengabaikan mak dan abah, kalau telefon rumah pun, 5 ke 10 minit je seminggu, teruknya aku” getus hatiku perlahan.. “kau tahu zul, ibu bapa nie, diorang bukan nak duit, bukan nk kau belikan rumah besar2 untuk diorang, tp diorang cuma nak kasih sayang je dari anak2.” Aku setuju dgn kata-katanya.






Mak dan abah tak pernah lupa menanyakan sama ada wangku cukup atau tidak untuk aku jadikan wang perbelanjaan setiap kali aku menelefon mereka. Mereka bukanlah berduit sgt, tapi mereka amat mengambil berat tntgku.. Biarlah mereka berlapar, asalkan perutku tidak kosong.. Betapa besar pengorbanan mak dan abah, pasti takkan mampu aku balas.. Tiba-tiba aku bertanya, kepada diri, “mampukah 5 hingga 10 minit seminggu mengubat kerinduan mereka kepadaku?” pastinya tidak!


Tiba-tiba aman bersuara lagi, “aku tengok kau kalau bergayut dengan awek kau tu, berjam-jam pun kau sanggup, tp jarang aku tgk kau telefon mak dan ayah kau, jgn smpai terlambat macam aku dah la” Kata-kata itu menyedarkan aku, perlahan, aku mencapai telefon, tidak sabar untuk aku mndengar suara riang mak dan abah, “ahh, rindunya..”


Kepada sesiapa yg merasakan dia adalah “zul” di luar sana, igtlah, JANGAN SAMPAI TERLAMBAT! Ibu bapa anda sedang merindui anda, maka gembirakanlah hati mereka, walaupun hanya di telefon, igtlah, sejak kecil hingga ke hari ini merekalah yg menjaga kita, tnpa mereka, kita mungkin tidak akan mampu menjadi siapa kita pada hari ini.. Gunakanlah masa yg ada untuk mencurahkan kasih sayang kepada mereka.. Ikhlas dariku, sekadar peringatan untuk diri sendiri..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jejak Kasih