Geng Aku

Thursday, August 1, 2013

Ada dan Tiada Dalam Satu Garis yg Sama

Ada yg bertanya

"Zul, kau xnak ada makwe?"

"Taknak, tapi nak"

Aku menjawab selepas teh tarik menuruni rengkung.

Ya lah, aku mungkin tidak mahu ada sesiapa waktu ini.. Belum bersedia, itu faktor utama. Tapi fitrahnya manusia itu inginkan pasangan. Jadi setiap kali perasaan itu datang, aku elak dengan buat perkara bukan-bukan. Menyanyi, kacau kawan, lompat2, dan paling extreme, gelak sorang2..

Itu yg buat kawan2 jadi pelik. Tapi apa yg aku buat ni lah namanya self-distraction. Orang apa tau, tapi nasib baik mereka tak judgemental dengan aku. Itu sebab aku sayang mereka

Kadang-kadang tengok orang keluar dengan pasangan hati ni pun turut terbayang membawa pasangan. Tapi bila sedar yg aku ni tak bersedia, aku cepat-cepat bayangkan aku sedang memasak mee segera ketika waktu hujan. Wah, enak pula terasa, lalu aku mengubah haluan untuk pergi mencari makanan.

Dan itulah yg meenyebabkan berat badan aku naik bila aku di atas timbangan. Mungkin ia turut naik seiring dosa yg aku lakukan. Dulu kecik2 selalu jugak cakap orang berat dosa. Namun kata2 itu baru sekarang  pula terasa. Ya, itu memalukan.

Hari esok masih misteri, siapa pasangan atau mungkin berseorangan aku tak tahu. Tapi yg pasti bila berpasangan sebolehnya janganlah dia hanya sekadar makwe, awek, cikaro dan sebagainya... Tapi isteri. Itu yg aku harap dan mahu, moga aku kekal ingat azam yg ditanam.

Risau melihat anak2 muda yg sibuk bercintan cintun, kadang2 mereka ni macamlah kartun. Tiba2 terkenang alam persekolahan. aku juga begitu, pernah ditempat itu. Sedih dan lucu tiba2 datang berselang seli. Alangkah indah jika jiwa muda dan penuh tenaga itu dicurah ke tempat yg lebih berguna dan bermaruah? Pasti merekalah yg bakal menegakkan kalimah syahadah.

Bukan lembik, lemau..

Kadang ada yg kata, biarkan mereka tersilap, kerana kesilapan mengajarkan mereka erti kehidupan. Itu benar, tapi yg aku takutkan, kesilapan itu berlanjutan lalu menjadi barah dan memusnahkan masa hadapan. Apa lagi yg tinggal untuk mereka gunakan?

Ah,kataku ini sudah melalut kelaut. Berbalik kepada topik mula tadi.

Jika ditanya sudah ada calon atau belum, jawapannya ada dan tiada. Ada kerana di muka bumi ini masih ramai lagi wanita dan tiada kerana tiada siapa yg aku berani katakan dia yg aku benar mahu dan mampu. Mahu ada tetapi mampu entah kemana juga tak berguna bukan?

Biarlah diri membuat persiapan. Moga ada kekuatan. Moga hati dekat dengan Tuhan, lalu Dia menemukan, disatukan.

Luahan hati yg nampaknya macam bukan2.. Moga ada pengajaran.. Moga~



Mungkin gambar ini agak keterlaluan, namun ya, apa salahnya untuk sekadar hiasan ;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jejak Kasih