Geng Aku

Wednesday, November 20, 2013

Untitled (Seriously I don't know what is the suitable title for this post)

Pangkat, harta, dan wang ringgit menjadi pengukur hina mulia
Apa, itukah nilainya kita membenarkan kepalsuan?
Apa mudahnya kita menidakkan kebenaran hanya dengan wang sekecil nilai?
Jadi mana hilang tanggung jawab? Mana nilai amanah? Mana nilai kepercayaan?
Adakah, aku, kau dan semuanya disini adalah murahan nilainya?

Aku benci dengan dayusnya kita pada pangkat
Aku malu murahnya kita  dengan sorongan harta yg tak seberapa
Aku sedih dengan bodohnya kita kerana melesetnya cinta pada ilmu
Tapi aku sedar, ini hanya kata2 di tinta, tiada siapa yg akan mendengar coretan bisu ini
Melainkan kataku dinilai, dicuba ertikan, direalisasikan...

Mudahnya kita menyebar sesuatu fakta tanpa menilai sahih aslinya
Mudahnya kita percaya perkara2 khurafat tanpa sedar itu boleh memisahkan iman
Mudahnya, mudahnya, mudahnya mempamer kebodohan dengan kebodohan yg lainnya
Mudahnya kita menghukum tanpa mencari punca utamanya

"Takkan melayu hilang didunia" kini hanya tinggal slogan
Sedih aku pada Tok Tuah kerana kata-kata itu kita sendiri yg gugat
Melayu yang hanya tinggal di I.C...
Nilainya? Pekertinya? Hati budinya? Entah aku tak tahu kerana aku tak lagi kenal akan bangsaku ini
Semua berubah, sama, aku juga begitu
Perubahan itu perlu, tapi jika ia kearah kehancuran, aku tak rasa ianya perlu

Sedarlah,
Satu hati itu perlu
Tak kira kau hijau, atau biru
Bangunkan jati diri melayu itu
Tanamkan Islam dalam setiap perilaku
Baru, baru akan kekal kata-kata Tok Tuahku...
Baru akan bangkit umat Islam dari rumpun Melayu
Tapi.. jika api persengketaan dan hasad dengki tak pernah nak padam
Usahlah kita mimpi nak bersatu
Nak berjumpa dan bersua muka seikhlas hati pun belum tentu


Jaga iman, jaga perilaku
Kita bukan sahaja bawa nama bangsa, kita ni penggalas imej agama
Malu jika kita tidak berperilaku seperti mana yang perlu

Dengan ini, aku tamatkan hujahku
Selamat malam,
Moga esok kita bersama dalam baris yg satu..


Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jejak Kasih